Diapositivas de mi presentación sobre educación respiración en pacientes de Asma en la Universidad de Granada

Leer en Español
Today I gave a talk at the Psychology Faculty of the University of Granada on the inaccurate, confusing and profoundly problematic definition of asthma as an inflammatory disorder. In the slides I provide under an open attribution licence below, I present some of the evidence against this definition and explain the rationale behind respiratory training for asthma seen as airway hyperresponsiveness. After a very interesting conversation with the audience we tried some simple breathing exercises aiming to reduce breathing, increase carbon dioxide concentrations and relax the airway smooth muscle, thus eliminating asthma symptoms.

Hoy dí una charla sobre la imprecisa y profundamente problemática definición del asma como un trastorno crónico inflamatorio. En las diapositivas, que publico con una licencia abierta aquí, presento evidencia contra esa definición y explico el razonamiento a favor de un entrenamiento respiratorio para el asma visto como una hiperresponsividad bronquial. Después de un interesante intercambio de opiniones con el publico probamos algunos ejercicios con el objetivo de reducir la respiración, aumentar el dióxido de carbono y relajar el músculo liso bronquial, así eliminando los síntomas de broncoespasmo.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s